W tym artykule postaramy się przyjrzeć temu, w jaki komputer warto wyposażyć przedstawiciela handlowego, czyli osobę z pierwszej linii frontu, jeżeli chodzi o pozyskiwanie i utrzymywanie przy nas naszych Klientów :)
W artykule wprowadzającym do dywagacji o tym, komu jaki komputer doszliśmy (wyprzedzająco) do pewnego wspólnego wniosku – komputer powinien być wystarczająco wydajny i wystarczająco solidny. Nie poświęciliśmy wtedy celowo większej uwagi takim detalom, jak choćby matryca, waga, wygląd, porty komunikacyjne i tak dalej. Tym zajmiemy się teraz, jak również w kolejnych artykułach, gdzie postaramy się dopasować pożądane cechy komputera dla danej profesji. Tym razem „na tapetę” bierzemy komputer dla przedstawiciela handlowego.
Jak wygląda praca przedstawiciela handlowego?
Przedstawiciel handlowy to pracownik mający za zadanie nawiązanie oraz utrzymywanie relacji z Klientem. W jednych firmach prowadzi on także sprzedaż bezpośrednio, w innych sprzedażą zajmuje się osobny dział, a przedstawiciel handlowy ogranicza się np. do podpisania kontraktu, ustalenia cen i wsparcie Klienta.
Pierwszy wniosek – na podstawie sposobu pracy przedstawiciela handlowego
Rodzaj zadań pod wspólnym szyldem „Zdobycie i utrzymanie Klienta” pozwala wysnuć wniosek, że przedstawiciel handlowy jest osobą, która powinna być wysoce mobilna. Co za tym idzie, gdy mowa o komputerze dla niego, to z oczywistych względów powinien to być laptop. Trudno bowiem „wziąć pod pachę” komputer stacjonarny :)
Laptop dla przedstawiciela handlowego – gdzie kupować?
Gdy odwiedzimy dowolną galerię handlową, z pewnością znajdziemy w niej co najmniej jeden ze sklepów, które w swojej ofercie mają mnóstwo elektroniki użytkowej, w tym bardzo szeroką ofertę laptopów, których jest dziś w takim sklepie zdecydowanie więcej niż komputerów stacjonarnych.
Można powiedzieć, że od przybytku laptopów może zaboleć głowa :) Jak wśród nich wybrać ten właściwy? Pierwsza odpowiedź, jakiej Ci udzielimy brzmi: „Wyjść z tego sklepu natychmiast i skierować się do nas – jeszcze bardziej natychmiast :)”
Oczywiście powyższe stwierdzenie jest stwierdzeniem półżartem półserio. Półżartem, ponieważ nie możemy stwierdzić że w sklepie X w galerii Y nie nabędziesz właściwego sprzętu, albo obsługa nie będzie fachowa. Przeciwnie - oferta jest bardzo szeroka, ceny bywają do zniesienia, a sprzedawcy pracujący w tych sklepach są coraz bardziej kompetentni. Jest tylko jedna wada – serwis. Tutaj L-bit.pl jest znacznie lepszy. Jeżeli kupujesz u nas sprzęt, to znaczy, że już wystarczająco dobrze znamy specyfikę Twojej firmy i wiemy, co jest dla Ciebie ważne.
Oczywiście jeżeli już współpracujesz z inną firmą, która obsługuje Cię pod kątem informatyki, to zalecamy konsultować się właśnie z nią. Ważne jest, aby sprzęt dobrała osoba znająca specyfikę Twojego biznesu. Dlaczego? O tym w dalszej części tego artykułu.
Parametry i inne właściwości laptopa dla przedstawiciela handlowego
Wiadomo – przedstawiciel handlowy reprezentuje Twoją firmę przed Klientem. Wstyd byłoby, gdyby Klient miał czekać, aż otworzy się jakaś prezentacja nt. Twojej oferty dopiero po piątym łyku nawet najlepszej kawy… Ostatecznie czas to pieniądz. Oszczędzenie go Klientowi to także rodzaj wyrażenia szacunku dla niego :) Dlatego każdy laptop dla przedstawiciela powinien mieć (oczywiście poza estetycznym wyglądem) cechy wymienione poniżej:
Wytrzymałość
Przedstawiciele handlowi są mobilni. Mogą pracować w różnych środowiskach. Jeżeli przedstawiciel sprzedaje materiały budowlane dla deweloperów, może się zdarzyć, że będzie pracował w warunkach np. zakurzenia. Jeżeli będzie sprzedawał produkty – powiedzmy - służące do utrzymania czystości w aquaparkach, to warto, żeby jego sprzętowi nie zaszkodziło te kilka kropel wody podczas prezentacji :)
Z serwisowego punktu widzenia, poza powyższymi przykładowymi czynnikami, laptop powinien mieć sztywną obudowę. Wtedy jest bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne. Zawiasy łączące klapę monitora zresztą laptopa powinny być solidne. W wielu tańszych modelach jest to mankament - zawiasy te potrafią się wyłamywać i wygląda to bardzo nieestetycznie, pomijając fakt, że wyłamany zawias może powodować dalsze uszkodzenia, np. taśmy łączącej matrycę z płytą główną.
Wydajność
Jak już wspomnieliśmy - nikt nie lubi czekać bez sensu. Zdecydowanie warto podczas zakupu laptopa wiedzieć, na jakim oprogramowaniu pracuje przedstawiciel handlowy. Pod to oprogramowanie dobiera się parametry takie, jak moc obliczeniowa procesora, wielkość pamięci RAM, pojemność dysku twardego. Te parametry powinny być nieco na wyrost od tego, co jest napisane w wymaganiach oprogramowania. Pamiętajmy także o tym, że bardzo częstym przypadkiem jest praca na kilku programach jednocześnie. Potrafimy dobrać sensowną pojemność dysku twardego, model procesora oraz odpowiednią wielkość pamięci RAM tak, żeby oprogramowanie laptopa działało płynnie i bez zbędnej zwłoki czasowej.
Na dzień pisania tego artykułu uważamy, że minimalna wielkość pamięci RAM dla przedstawiciela to minimum 8GB. Dysk twardy – koniecznie SSD, minimalnie 256GB pojemności. Pojemność może być większa – wszystko zależy od tego, w jaki sposób przedstawiciel handlowy otrzymuje dane do pracy z firmy, w której pracuje. Dane mogą być serwowane on-line. Wtedy pojemność dysku może być drugorzędnym parametrem. Za to jego szybkość… Hm… koniecznie co najmniej SSD SATA III :) Jeżeli chodzi o procesor – to zależy jakiego oprogramowania się używa. Jeżeli przedstawiciel handlowy pracuje w zasadzie wyłącznie na przeglądarce, to właściwie każdy dostępny na rynku w miarę nowy procesor będzie dobry.
Wybór procesora komplikuje się, gdy np. używamy bardziej wymagającego oprogramowania. Wtedy ważnym parametrem może okazać się np. liczba rdzeni procesora. Najprostszym przykładem jest tutaj użycie choćby takiego programu jak 7-zip. Jeżeli przychodzi nam kompresować bardzo dużo małych plików o łącznej objętości - powiedzmy – 2GB, to procesor czterordzeniowy spowoduje około trzykrotne przyspieszenie tej operacji w porównaniu do procesora dwurdzeniowego.
Ekran
Bez dwóch zdań – matryca ekranu powinna być matowa i z dobrym podświetleniem. W szczególności, gdy przedstawiciel handlowy spotyka się z klientem w słoneczną pogodę na dworze. Matowa matryca ekranu powoduje, że słońce jest dużo mniej problematyczne podczas pracy.
Kolejnym parametrem jest rozdzielczość oraz przekątna ekranu.
Zajmijmy się na początek przekątną – zbyt mała przekątna ekranu powoduje dyskomfort w codziennej pracy z laptopem. Umówmy się, że wynalazki typu laptop oo przekątnej 9” (9 cali) lepiej zastąpić dobrym tabletem. Przynajmniej waga będzie dużo mniejsza. Duża przekątna to lepszy komfort pracy, ale z kolei urządzenie przybiera na wadze. Zajmuje także więcej miejsca w torbie. Zazwyczaj sugerujemy laptopy o przekątnej ekranu pomiędzy 12 a 14 cali. W tym przedziale można znaleźć laptopy z wygodną klawiaturą, dobrym komfortem pracy, solidne a także nie ważące zbyt wiele.
Kolejna sprawa to rozdzielczość ekranu. W zasadzie im większa, tym lepiej. Zawsze bowiem rozdzielczość można zmniejszyć w ustawieniach systemowych. Zwiększyć już nie bardzo. Ma to istotne znaczenie, szczególnie, gdy pracujemy na arkuszach kalkulacyjnych z większą ilością kolumn.
Poniżej prezentujemy ilustrację dla rozdzielczości 1980x1200px oraz 1366x768px. Zwróć na liczbę widocznych kolumn.
1980x1200px
1366x768px
Komunikacja / porty
Przedstawiciel handlowy jest ciągle w drodze. Bywa, że z Klientem spotka się w kawiarence, innym razem poprowadzi konferencję z prezentacją multimedialną na ogromnym ekranie. Można wymieniać tak bez końca różne okoliczności, w jakich może pracować (zdobywać Klientów) przedstawiciel handlowy.
Z tego powodu też jedna podstawowa zasada brzmi: im więcej portów wszelkiej maści, tym lepiej. No może niekoniecznie potrzebny jest mu port szeregowy COM RS-232, ale jednak…
Obowiązkowe porty dla przedstawiciela to:
-
Do wyświetlania obrazu – VGA (D-Sub) oraz HDMI. Coraz rzadziej, ale przydaje się port DVI. W laptopach bywa także port zwany DisplayPort. DisplayPort oraz HDMI potrafią wraz z sygnałem wideo przekazywać do urządzeń dźwięk.
-
Dźwięk – wyjście słuchawkowe oraz wejście do zewnętrznego mikrofonu jest dziś w każdym laptopie. Jeżeli możesz wybrać pomiędzy równorzędnymi modelami laptopów, wybierz ten, który gniazda mikrofonu oraz głośników ma oddzielne.
-
Do komunikacji w sieci, w tym z Internetem – dziś już raczej nie ma laptopów niewyposażonych w kartę sieci bezprzewodowej (WiFi). Oczywiście standardem w tej materii jest także posiadanie złącza RJ-45. Jest to port, przez który można podłączyć się do sieci kablem sieciowym. Wystrzegalibyśmy się tutaj wersji RJ-45 w wersji „składanej”, takiej jak np. w Fujitsu LifeBook U938. Im więcej części ruchomych, tym większe prawdopodobieństwo uszkodzeń. To stara, sprawdzona zasada. Naszym zdaniem laptop przedstawiciela powinien być wyposażony w modem WWAN – czyli powinien móc łączyć się z internetem wszędzie tam, gdzie nie ma zapewnionego dostępu do sieci, np. brak jest WiFi, w pomieszczeniu nie ma żadnej sieci, ale jest zasięg sieci komórkowych. Posiadanie modemu WWAN wiąże się z utrzymaniem karty SIM z odpowiednią taryfą, ale niezależność łączenia się z Internetem jest wtedy bezdyskusyjna.
-
Obsługa urządzeń zewnętrznych
-
Porty USB – warto, aby były oddalone od siebie na tyle, żeby be problemu można było podłączyć obok siebie np. np. dwa nośniki typu pendrive. Mniejsze laptopy mogą mieć tylko dwa tego typu porty. Uważamy, że to za mało. Gdy podłączysz myszkę, pozostaje Ci już tylko jeden port. Pomyśl, że podłączasz np. swój dysk zewnętrzny a ktoś prosi Cię w tym momencie o skopiowanie czegoś na jego pendrive…
-
Porty USB typu C – to w miarę nowy rodzaj portów. Jest ich kilka rodzajów. Porty USB typu C hharakteryzują się szybkim transferem danych i wielozadaniowością. Zdecydowanie najnowocześniejszym i najbardziej uniwersalnym gniazdem USB typu C jest to obsługujące interfejs Thunderbolt 3. Można je rozpoznać po charakterystycznym znaczku pioruna, gdyż "thunderbolt" to po angielsku "piorun". Thunderbolt 3 zapewnia prędkość przesyłania danych równą 40 Gb/s, czyli czterokrotnie więcej niż standardowe USB 3.1 Gen2, poza tym może pochwalić się czterokrotnie większą przepustowością wideo od portu HDMI.
-
Czytnik kart pamięci (SD, SDHC, SDXC) – dziś także praktycznie każdy laptop takie port posiada. Warto także mieć przejściówkę do karty microSD. Zdarza się, że niektóre laptopy posiadają już gniazdo potrafiące czytać karty microSD.
-
Złącze stacji dokującej – jeżeli przedstawiciel ma buro, do takiej stacji można podłączyć monitor, mysz, klawiaturę, drukarkę itd. itp. Dzięki stacji wszystkie te urządzenia mogą być podłączone do laptopa jednym ruchem. Bez zbędnej zabawy w podpinanie kabli. Złącze sto powoli wypierane jest przez opisane powyżej USB 3.0 lub Thunderbolt, ale nadal w laptopach biznesowych jest często spotykane.
-
Przeróżnych rodzajów portów jest znacznie więcej, ale wymieniliśmy te, które naszym zdaniem są obowiązkowe. W przypadku mobilnego pracownika są sytuacje, gdzie więcej znaczy lepiej. To się tyczy w szczególności liczby portów USB.
Czas pracy na baterii
Czas pracy na baterii to jeden z kluczowych parametrów. Dzisiejsze laptopy potrafią pracować na jednym ładowaniu nawet 12 godzin. Choć teraz np. publiczne środki transportu takie, jak pociąg itp. mają możliwość przypięcia się do gniazda 230V, to jednak możliwość polegania na silnej baterii często bywa nieoceniona.
PODSUMOWUJĄC
Laptop dla przedstawiciela handlowego musi łączyć ze sobą wiele cech:
- Estetyczny wygląd
- Solidna obudowa, dobrze, gdy jest dobrze zabezpieczona np. przed kurzem.
- Wydajność (co najmniej do obsługi programów prezentacyjnych i biurowych)
- Matowa matryca
- Możliwie duża liczba przyłączy
- Długi czas pracy na baterii
Na koniec należy wspomnieć o niedocenianą podczas zakupu informacją - dostępność sieci serwisowej. Pamiętaj, że dziś nawet najlepszy przedstawiciel handlowy bez laptopa przez dwa tygodnie to bardzo zły scenariusz.
Jeżeli chcesz wyposażyć swoich pracowników we właściwy sprzęt, nie wahaj się skontaktować z nami. Dobierzemy dla Twoich ludzi właściwy sprzęt i przeszkolimy z jego użytkownania.